آيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قدمت چند‌ميليون‌ ساله‌ي جم را تاييد مي‌كند؟







خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث فرهنگي





پژوهشگري كه 10 سال گذشته را در شهرستان جم از استان بوشهر مشغول تحقيق است، با انتقاد از بي‌توجهي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اين تحقيقات، با اشاره به اين‌كه كارشناسان آن سازمان، بيش از 30 كيسه نمونه از منطقه جمع كرده‌اند، گفت: مشخص نيست اين نمونه‌ها كجا هستند و چه تحقيقاتي درباره‌ي آن‌ها انجام شده است.
بديعه دشتي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي سه بار از منطقه‌ي جم بازديد و تاييد كرده‌اند كه در اين منطقه، آثار تاريخي ارزشمندي وجود دارد. همچنين نمونه‌هاي فسيل را در دانشگاه‌هاي خارج از كشور به كارشناسان نشان دادم و با توجه به بررسي‌هاي انجام شده و تحقيقي كه درباره‌ي فسيل‌ها كرده‌ام، فسيل انسان كشف شده حدود 13 ميليون سال و فسيل دايناسور بين 140 تا 195 ميليون سال قدمت دارد.
وي معتقد است كه تمدن در جهان نخست در جنوب ايران شكل گرفته است و در ادامه به اين مطلب اشاره كرد كه نمونه‌هاي بسياري از آثار تاريخي تاكنون از جم به‌دست آمده است كه از ميان آن‌ها به 160 قطعه فسيل دايناسور، وسيله‌اي به نام مشتك سنگي كه در عصر حجر با آن مواد را مي‌كوبيدند و سكه‌هاي عجيبي كه جنس آن‌ها هنوز مشخص نيست و از تركيب فلز آلومينيوم و سنگ ساخته شده‌اند، مي‌توان اشاره كرد؛ روي اين سكه‌ها، عدد و حرف ديده نمي‌شود و با نقش و نگارهاي باستاني تزيين شده‌اند.
اين پژوهشگر مقيم انگليس كه ليسانس تاريخ و فوق ليسانس علوم سياسي دارد، از 10 سال پيش تاكنون، تحقيقاتي را در منطقه‌ي جم واقع در شمال شرقي سيراف از استان بوشهر به همراه گروه خود شامل مردم محلي و بوميان منطقه، آغاز كرده است. او در اين سال‌ها از كشف ابزارآلات تاريخي و فسيل‌هايي با قدمت‌هاي چندين ميليون سال خبر داده است كه آن فسيل‌ها در همان منطقه و در جايي كشف شده‌اند، توسط مردم محلي حفاظت و نگهداري مي‌شوند. علاوه بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه درباره‌ي يافته‌هاي آن منطقه نظر مشخصي نداده است، ديگر سازمان‌ها نيز مانند سازمان زمين‌شناسي در اين‌باره سكوت كرده‌اند